Digi Műhely | Okosváros és elektromobilitás

Telekocsi sávok lehetséges használatának elemzése

Készítette: Vida Rolland, Fehér Gábor

A célunk e munka során nem egy adott útszakasz dedikált telekocsi (HOV) sávvá alakításának a részletese elemzése volt, hanem annak bemutatása, hogy miért érdemes és miként lehetséges egy szimulátor segítségével megbecsülni egy okosváros fejlesztés konkrét, mérhető, forintosítható előnyeit.

Az okosvárosok egyik alapvető jellemzője, hogy érzékelési és infokommunikációs technológiák segítségével próbálják előbb megfigyelni és megérteni, majd optimalizálni, hatékonyabbá tenni a város működését befolyásoló különböző rendszereket, folyamatokat. Az egyik legkomolyabb gátja azonban a városok széleskörű „okosításának” az, hogy e technológiák telepítése és hosszú távú működtetése jelentős anyagi erőforrásokat igényel, a technológiák ráadásul rendkívüli gyorsasággal fejlődnek és ezáltal a telepített megoldások nagyon hamar el is avulnak, mindemellett azonban a konkrét előnyök sok esetben nehezen mérhetőek és forintosíthatóak. Ha például szenzorokkal szerelnénk fel Budapest összes parkolóhelyét az nyilvánvalóan csökkentené a parkolóhelyet kereső autók számát, ezáltal pedig a város forgalmát és a légszennyezést. De hogy mindez milyen anyagi előnyökkel járna a kieső munkaidő csökkenése, a városon belüli gyorsabb áruszállítás, vagy a légúti megbetegedésekhez köthető egészségügyi kiadások tekintetében az viszonylag nehezen becsülhető.  

Ezért tapasztalhatjuk azt, hogy legtöbb esetben kisméretű pilot projekteket indítanak el a városok (pl. 100 db szenzorokkal felszerelt okos parkolóhely kiépítése), de a teljes város lefedésére a megfelelő technológiával nincs anyagi fedezetük. A pénzintézetek pedig nem szívesen hiteleznek olyan fejlesztéseket, melyek anyagi megtérülése nehezen mérhető. Ebben az alprojektben ezért a célunk az volt, hogy bemutassuk, hogyan lehet egy adott okosváros fejlesztés előnyeit konkrétan mérni, egy dedikált szimulátor segítségével.      

A kiválasztott terület a telekocsizás volt. A nagyvárosok körüli agglomerációkban élők jelentős gépjárműforgalmat generálnak ugyanis azzal, hogy napi szinten ingáznak az otthonuk és a munkahelyük, vagy az oktatási intézményük között. A telekocsizás elterjedése nagyban segítene csökkenteni ezt a forgalmat és a vele járó környezetszennyezést, ám ehhez olyan ösztönző mechanizmusok kellenek, melyek konkrét, kézzel fogható előnyöket nyújtanak a sofőröknek és utasaiknak. A dedikált telekocsi (vagy elterjedt angol kifejezéssel HOV – High Occupancy Vehicles) sávok kialakítása ilyen ösztönző lehet, hiszen ezek segítségével jóval gyorsabb bejutást lehet biztosítani a városba.

A szimulátor kezelőfelülete, képernyőkép

E tanulmányban áttekintjük a telekocsi sávok történetét, azok előnyeit és hátrányait, bemutatunk néhány nemzetközi példát, majd áttekintjük a budapesti helyzetet. Általánosságban elmondható, hogy a HOV sávok sokkal nagyobb mértékben terjedtek el az USA-ban és Ázsiában, mint Európában, Magyarországon pedig eddig nem is alakítottak ki ilyen dedikált sávokat.  Lehetőség pedig lenne rá, Budapesten például az M1-M7 autópályák közös bevezető szakaszán, egy HOV sáv kialakításánál viszont számos paramétert szükséges figyelembe venni és finomhangolni a hatékony működés érdekében, ehhez pedig részletes szimulációs elemzés és hatástanulmányok lennének szükségesek. Ilyen elemzések tudomásunk szerint Budapesten nem készültek, és a mi célunk se az volt, hogy egy konkrét útszakaszon elemezzük egy telekocsi sáv kialakításának lehetőségét, hiszen ez egy olyan komplex feladat lenne, mely messze túlmutat a projekt céljain és lehetőségein. Készítettünk viszont egy olyan szimulátort, mely szemléltetni tudja, melyek a legfontosabb paraméterek melyeket érdemes figyelembe venni egy ilyen későbbi részletes elemzés esetén.

Kulcsszavak: okosváros, telekocsi, HOV, dedikált sávok, szimulátor