You are currently viewing Gondolkodj úgy, mint egy űrkutató!

Gondolkodj úgy, mint egy űrkutató!

A nagy sikerű MNB-BME Könyvklub újabb izgalmas szemesztert tudhat maga mögött, amelynek lezárására egy különleges könyvbemutató révén kerülhetett sor a Pallas Athéné Könyvkiadó közreműködésével. A szemeszterzáró rendezvényen, ahol a félév során könyvrecenziót készítő hallgatók elismerő okleveleit is átadták, Ozan Varol: Gondolkodj úgy, mint egy űrkutató! című művéről beszélgettek a meghívott szakértők.

A kerekasztal-beszélgetés résztvevői között volt Ferencsák Tímea, Learning Solutions Consultant és business coach, Bacsárdi László, mérnök-informatikus, az újonnan indult műegyetemi űrmérnök mesterszak szakfelelőse, valamint Kocsis Gábor, coach, harcművészmester és űrkutató mérnök. A beszélgetést Szabó Tibor, a BME-GTK Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszékének egyetemi adjunktusa moderálta.

De vajon miért lehet tanulságos valamennyiünk számára az űrkutatás témája még akkor is, ha nem ezen a területen dolgozunk, és milyen kérdésekre kaphatunk választ Ozan Varol művéből?

A könyv egyik fontos üzenete, hogy függetlenül attól, milyen célokat tűzünk ki – legyen az a holdra szállás vagy épp egy rövid prezentáció megtartása a teljes évfolyam előtt – gondolkodásmódunk olyan tényező, amely a megvalósításra, ezáltal az elérhető sikerre is lényeges befolyással lesz. Ahogyan a szakértők kiemelték, ha a kudarcban megoldandó feladatot látunk ahelyett, hogy leküzdhetetlen akadályként tekintenénk rá, máris egy hatalmas lépést tettünk álmaink elérése felé. Sokat segíthet, ha rettegés helyett inkább tudatosan, előre számolunk a kudarc lehetőségével és alternatív megoldásokat keresünk a potenciálisan felmerülő problémák hatékony kezelésére.

A nézőpontváltás képességében rejlő különleges potenciált szintén lényeges elemként határozták meg a beszélgetés résztvevői, amelynek remek könyvbeli példája a polaroid kamera születése. Az azonnali képalkotó fényképezőgép megalkotásához az vezetett, hogy egy hároméves kislány olyan kérést fogalmazott meg apukája felé, amelyet előtte talán még senki nem tudott elképzelni sem: azonnal szeretné megnézni a családi nyaraláson készült fényképeket. (A technológia akkoriban még nem tette lehetővé az elkészített fotók azonnali előhívását. – a szerk.) Az új ötlet által elindított gondolatfolyam vezetett a polaroid kamera feltalálásához, az azonnali képalkotó fényképezőgép létrehozásához.

Jól látható, hogy Ozan Varol művének egyik erőssége a számtalan izgalmas példa, amely lehetővé teszi, hogy egyfajta coaching szemlélettel mindent alapjaira bontson, szétszedjen és megvizsgáljon, ez ugyanis lényeges előfeltétele a megismerésnek, és annak, hogy a helyes irányba indulhassunk bármely felmerülő probléma megoldásakor.

A beszélgetés résztvevői kivétel nélkül egyetértettek abban, hogy még az olyan specifikus területeken is, mint az űrkutatás, a különböző tudás és előképzettség megléte nagyon hasznos lehet, hiszen az eltérő nézőpontok nagyszerűen kiegészíthetik egymást, újszerű megközelítések alkalmazását lehetővé téve. (Nem is gondolnánk például, hogy egy művészeti PhD milyen hatékonyan segítheti egy űrkutató munkáját.)

Érdekes tanulságként fogalmazódott meg a szakértők részéről az is, hogy a megfelelő technológia önmagában gyakran kevés, a siker valódi zálogát az emberi fejlődés és a kellő alázat megléte jelenti, hiszen a szakmai projektek nagy része nem is műszaki, hanem humán okok miatt bukik meg.

A kerekasztal-beszélgetés végén a résztvevők egy-egy saját gondolattal ajánlották a hallgatóság figyelmébe a művet, amely mű arra ösztönzi az olvasót, hogy nyitott szemmel járjon a világban, és merjen nagyban gondolkodni.

Az esemény zárásaként az MNB-BME Könyvklub recenziókészítő pályázatának okleveleit adták át azoknak a lelkes hallgatóknak, akik a pályázat keretében meghirdetett – elsősorban menedzsment, közgazdaságtan és pénzügyek témájú – könyvekből sikeresen készítettek magas színvonalú recenziókat. Az MNB-BME együttműködéshez kapcsolódó, immár 4. alkalommal meghirdetett recenziós pályázat összesen 25 hallgató munkáját díjazta, akik a közreműködő mentortanárok szakmai útmutatása alapján eredményesen mélyülhettek el az őket érdeklő témákban, egyúttal bővítve irodalomfeldolgozási eszköztárukat is.

A következő pályázat kiírása a 2023/24-es tanév első félévében várható.